tiistai 18. heinäkuuta 2017

Täysin uusi Ford Fiesta - teknologisesti edistynein Euroopassa myytävä pieni auto


Täysin uudessa Fiestassa on enemmän kehittyneitä kuljettajaa avustavia teknologioita ja liitettävyysominaisuuksia kuin missään Euroopassa volyymituotantona valmistettavassa pienikokoisessa autossa. Fiestan uusi sukupolvi edustaa kattavinta ja monipuolisinta valikoimaa automallin 40-vuotisen historian aikana.

Uudesta Ford Fiestasta on saatavilla neljä erilaista versiota heti sen tullessa myyntiin. Ne ovat tyylikäs Fiesta Titanium, Ford Performance -mallien inspiroima Fiesta ST-Line, ylellinen Fiesta Vignale ja Fiesta Trend.

Kolmi- ja viisioviset Fiesta-mallit ovat erittäin laadukkaita ja hienostuneita: tyylikäs ulkoasu ja mullistavat sisätilat tarjoavat enemmän personointivaihtoehtoja kuin koskaan aiemmin. Lisäksi Ford on entisestään parantanut Fiestan ajamisen hauskuutta.

”Koska jaamme asiakkaidemme intohimon Fiestaa kohtaan, olemme voineet tuoda tämän ikonisen pienen auton rakastettavan, hauskan ja urheilullisen ajotuntuman seuraavalla tasolle sekä tarjota enemmän persoonallisia malleja kuin koskaan aiemmin”, sanoi Steven Armstrong (Group Vice President and President, Europe, Middle East & Africa, Ford Motor Company). ”Meillä on nyt jokaiselle kuljettajalle sopiva Fiesta, joka on varusteltu edistyksellisillä teknologioilla ja ominaisuuksilla, joista pienikokoisten autojen asiakkaat saattoivat muutama vuosi sitten vain haaveilla.”

Uudessa Ford Fiestassa on ennennäkemätön kattaus kuljettajaa avustavia ominaisuuksia. Näistä yksi on paranneltu, jalankulkijoita suojaava Pedestrian Detection -järjestelmä, joka havaitsee antureiden avulla jopa 130 metrin päähän ja voi auttaa estämään törmäyksiä nyt ensi kertaa myös pimeällä. Lisäksi Fiestassa on ensimmäinen aktiivinen pysäköintiavustin (Active Park Assist), joka tarvittaessa jarruttaa autoa ja estää törmäyksiä hands-free -pysäköinnin aikana.

Fiesta on Fordin ensimmäinen ajoneuvo, jossa on premium-tason B&O PLAY -äänentoistojärjestelmä. Lisäksi Fiestaan saa nyt ensi kertaa avattavan panorama-lasikaton. Auton SYNC 3 -tietoviihdejärjestelmää voi käyttää jopa 8 tuuman kokoisilta HD-kosketusnäytöiltä. Tilavassa Fiestassa on sisällä ergonomisia ominaisuuksia, ja keskikonsolin painikkeiden määrää on vähennetty lähes puolella.

Moottorivaihtoehtoihin kuuluu Fordin moninkertaisesti palkittu 1.0 litran EcoBoost-bensiinimoottori, joka tuottaa jopa 140 hevosvoiman tehot, ja 120-hevosvoimainen 1.5 litran TDCi-dieselmoottori, joka on ensimmäinen Fiestaan saatava tehokas diesel. Ford odottaa Fiestan CO2-päästöjen olevan alimmillaan 82 g/km ja polttoaineenkulutuksen 3,2 l/100 km yhdessä täysin uuden kuusinopeuksisen vaihteiston kanssa, jossa on innovatiivisia, kitkaa vähentäviä teknologioita.*

Laajennettu Fiesta-mallisto


Tähän asti kattavin Fiesta-mallisto vastaa asiakkaiden kasvaviin pienten autojen segmentin valinnanvaraa ja laatua koskeviin vaatimuksiin.

Täysin uusi Fiesta tulee ensi kertaa saataville ylellisenä Ford Fiesta Vignale -mallina – osana Fordin korkealuokkaista Vignale-tuote- ja omistuskokemusta. Fiesta Vignalessa on ainutlaatuiset 18 tuuman kevytmetallivanteet, eksklusiiviset ulkoasun yksityiskohdat ja värit sekä kuusikulmioisilla kuvioilla koristellut nahkaistuimet.

Viime vuonna Ford esitteli ST-Line-mallit, joiden ulkoasu ja sisätilat ovat Ford Performance -mallien inspiroimia. Lisäksi Ford esitteli tehokkaat EcoBoost-bensiinimoottorit ja TDCi-dieselmoottorit asiakkaille, joita Fordin ST-mallien urheilullisuus kiinnostaa, mutta joilla ei kuitenkaan ole tarvetta optimoitujen ST-moottoreiden suorituskyvylle ja urheilullisilla teknologioilla varustetulle alustalle.

Fiesta ST-Line -mallissa on sporttinen ulkoasu, kuten yksilölliset kevytmetallivanteet, etusäleikkö, etu- ja takapuskuri sekä sivuhelmat. Sisätiloista löytyy urheilulliset istuimet, kevytmetallipolkimet ja alaosastaan litteä ohjauspyörä. Ajokokemusta korostaa urheilullinen jousitus.

Tyylikäs Fiesta Titanium esittelee Euroopan Fiesta-asiakkaiden saataville tulevaa varustelutasoa ja korkeaa laatua. Varustellumpien Ford-mallien osuus viime vuoden henkilöautojen myynnistä oli 59 prosenttia ja vuoden 2017 ensimmäisen neljän kuukauden aikana osuus kasvoi 65 prosenttiin. Fiesta tulee saataville myös Trend-versiona.

”B-segmentin mallien myynti oli yli 20 prosenttia kaikista Euroopassa myydyistä autoista ja segmentin myynti kasvoi lähes 10 prosenttia vuoden ensimmäisellä neljänneksellä edellisvuoteen verrattuna”, sanoo Roelant de Waard, (Vice President, Marketing, Sales & Service, Ford of Europe). ”Ford tarjoaa B-segmentin asiakkaille nyt enemmän valinnanvaraa: KA+ hurmaa edullisuudellaan ja täysin uusi Fiesta-perhe tarjoaa erittäin kiinnostavia, personoituja malleja.”

Fiesta Vignale-, ST-Line-, Titanium- ja Trend-mallien joukkoon liittyy ensi vuonna:
  • Täysin uusi Fiesta Active – ensimmäinen Fiesta-crossover-malli, jossa yhdistyvät SUV-mallien inspiroima ulkoasu, kuten kohotettu ajokorkeus, kattokaiteet ja suojukset, sekä viistoperän käytännöllisyys ja Fiestan ajodynamiikka.
  • Täysin uusi Fiesta ST – ensimmäinen kolmisylinterisellä moottorilla varustettu Ford Performance -malli sekä ensimmäinen Fiesta ST, jossa on säädettävät ajotilat. 

Teknologisesti edistynyt pienikokoinen auto


Täysin uudessa Ford Fiestassa on joukko teknologioita, jotka parantavat mukavuutta ja turvallisuutta. Edistykselliset kuljettajaa avustavat teknologiat käyttävät kahta kameraa, kolmea tutkaa ja 12 ultraäänitunnistinta, jotka yhdessä voivat tarkkailla auton ympäristöä 360 asteen kattavuudella sekä havainnoida jopa 130 metriä eteenpäin auton keulasta.

Fiesta on ensimmäinen Fordin ajoneuvo, jossa on paranneltu versio jalankulkijoita suojaavasta Pre-Collision Assist -teknologiasta. Toiminto käyttää Fiestan etuajovaloja ja havaitsee ihmiset edessä olevalla tiellä, sen lähellä tai jotka saattavat olla aikeissa lähteä ylittämään tietä – myös pimeissä ajo-olosuhteissa.

Järjestelmä on suunniteltu lieventämään tai jopa kokonaan estämään törmäykset jalankulkijoihin. Laajempi kamerakulma auttaa seuraamaan jalankulkijoiden liikkeitä tarkemmin.

Lisäksi Fiestaan saa ensi kertaa Fordin aktiivisen pysäköintiavustimen rinnakkaispysäköintitoiminnolla. Teknologia auttaa kuljettajaa paikantamaan pysäköintipaikkoja muiden autojen välistä ja vierestä.

Avustin voi nyt itse käyttää jarruja, jos kuljettaja ei reagoi järjestelmän varoitusääniin auton liikkuessa eteen tai taakse ja törmäys pysäköidyn auton tai muun esteen kanssa olisi väistämätön. Fiestaan saa myös parkkiruudusta poistumisavustimen (Park-Out Assist), joka auttaa rinnakkaiselta pysäköintipaikalta lähtevää kuljettajaa. Järjestelmä ohjaa autoa kuljettajan käyttäessä kaasu- ja jarrupoljinta.

”Jotkut kuljettajat hätkähtävät automaattisia pysäköintiteknologioitamme: ne ovat edelleen niin edistyksellisiä, että niitä ensi kertaa käyttävät asiakkaat saattavat olla melkoisen ihmeissään”, sanoo Jon Buttress (Fiesta Chief Program Engineer). ”Aktiivisen pysäköintiavustimen jarrutoiminto voi estää herpaantunutta kuljettajaa törmäämästä pysäköintialueella autoon tai esineeseen, ja se vähentää ahtaissa paikoissa pysäköimiseen liittyvää stressiä entisestään.”

Muita Fiestaan ensi kertaa tulevia ominaisuuksia ovat esimerkiksi:
  • Liikennemerkkitunnistin (Traffic Sign Recognition), joka voi nyt valvoa useita nopeusrajoituksia, jotka koskevat yksittäisiä moottoritien kaistoja ja jotka on merkitty tien yllä oleviin tauluihin. Järjestelmä myös päivittää näytön, jos kuljettaja vaihtaa kaistaa.
  • Automaattiset kaukoajovalot (Auto High Beam), jotka toimivat nyt tehokkaammin tilanteissa, joissa kaide erottaa vastakkaiset ajokaistat, ja havaitsevat vastaantulevat kuorma-autot eivätkä häikäise keskijakajan yläpuolella istuvaa kuljettajaa. Valoissa on ominaisuus, joka parantaa pimeäajon mukavuutta pehmentämällä siirtymisiä kauko- ja lähivalojen välillä.
Fiestassa on nyt 15 kuljettajaa avustavaa teknologiaa, joihin kuuluvat mukautuva vakionopeudensäädin (Adaptive Cruise Control), säädettävä nopeudenrajoitin (Adjustable Speed Limiter), kuolleen kulman varoitusjärjestelmä (Blind Spot Information System), risteävän liikenteen varoitin (Cross Traffic Alert), välimatkavaroitin (Distance Indication), Driver Alert -vireystilan valvonta, kaistanpitoavustin (Lane Keeping Aid), kaistavahti (Lane Keeping Alert) ja Forward Collision Warning -törmäyksenestoteknologia.

SYNC 3 ja B&O PLAY -äänentoisto tarjoavat huippuluokan viihdekokemuksen


Fordin SYNC 3 -tietoviihdejärjestelmän avulla Fiesta-kuljettajat voivat hallita äänentoistoa, navigaatiota ja järjestelmään yhdistettyjä älypuhelimia yksinkertaisilla äänikomennoilla.

Kytkemällä äänikomennot päälle ja sanomalla ”I need a coffee”, ”I need petrol” tai ”I need to park” kuljettajat voivat paikantaa lähialueen kahvilat, bensa-asemat tai parkkipaikat sekä löytää juna-asemat, lentokentät ja hotellit. Järjestelmä on Apple CarPlay- ja Android Auto™ -yhteensopiva. SYNC 3 tarjoaa asiakkaille myös SYNC AppLink -toiminnon, jolla kuljettajan paikalta voi ääniohjauksen avulla hallita useita älypuhelinsovelluksia, joihin kuuluvat seuraavat sovellukset: Glympse, Aupeo, Spotify, MyBoxMan, HearMeOut, AccuWeather ja Los 40 Principales.

Kuljettajat voivat käyttää Fiestan 8-tuumaista värikosketusnäyttöä nipistys- ja pyyhkäisyeleillä. SYNC 3 -järjestelmään kuuluu myös 6,5 tuuman värikosketusnäyttö. Lisäksi 4,2 tuuman värinäyttö on yhdistetty MyFord Dock -telakka-asemaan, jossa voi säilyttää ja ladata matkapuhelimia ja navigaattoreita. Kaikissa Fiestan näytöissä on luokkansa johtava resoluutio, ja ne ovat jopa kaksi kertaa kirkkaampia kuin kilpailijoiden näytöt. Kuljettajien onkin helppo lukea ja selata näytön tietoja ja toimintoja.

Fiestassa on Bluetooth-valmius ja kaksi USB-porttia vakiovarusteina. Lisävarusteena saatavilla on myös integroitu CD-soitin. Lisäksi kaikkiin malleihin saa DAB-radion. Fiestan äänentoistojärjestelmät tuottavat korkealaatuista ääntä, ja ensimmäisenä Ford-mallina siinä on B&O PLAY -äänentoistojärjestelmän.

B&O PLAY -äänentoistojärjestelmät tarjoavat erittäin korkealaatuisen kuuntelukokemuksen jokaista Fordin ajoneuvoa varten räätälöidyillä kaiuttimien sijainneilla ja kalibroinnilla. Fiestassa on kymmenen kaiutinta, mukaan lukien tavaratilaan asennettu subwoofer ja kojelaudan yläosaan asennettu keskiäänikaiutin, jossa on alumiininen B&O PLAY -logo ja ainutlaatuinen, säteiden muotoon tehty reikäkuvio. Vahvistimen kokonaisteho on 675 wattia, ja sitä ohjaa Digital Signal Processing Amplifier -vahvistin, joka hallitsee taajuuskorjausta ja äänensekoittumista tuottaen rikasta ja voimasta ääntä istumapaikasta riippumatta.

Korkealuokkaisia yksityiskohtia


Täysin uusi Fiesta on aiempaa korkealaatuisempi parannellun varustelun, innovatiivisen suunnittelutyön ja hienostuneen muotoilun ansiosta. Fiestassa on ensi kertaa avattava, täyspitkä panorama-lasikatto, joka koostuu kahdesta lähes autonlevyisestä, tummennetusta ja karkaistusta lasipaneelista.

Ulkoasun viimeistely luo aiempaa hienostuneemman vaikutelman. Pysäköintianturit on nyt asennettu tasapintaan koripaneelien kanssa, tuulilasin pesusuuttimet on piilotettu konepellin reunan alle, takavaloissa ja takapaneelissa ei ole näkyviä ruuveja, ja katto- ja takaluukkupaneelien välisen aukon kokoa on pienennetty 30 prosentilla.

Tasaiset, saumattomat pinnat ulottuvat myös Fiestan sisätiloihin. Yksiosainen keskikonsoli yhdistyy hienovaraisesti alempaan kojelautaan ja luo näin sopusointuisemman tuntuman. Lattiassa ei ole näkyviä kiinnityksiä. Sisätiloissa on alan korkealaatuisimmat päällysteet, joita on käytetty myös monimutkaisilla kolmiulotteisilla pinnoilla.

Fiesta-malliston istuin- ja mattomateriaaleja testattiin Fordin uusitussa materiaalilaboratoriossa Duntonissa, Isossa-Britanniassa. Istuinten pielukset käyvät läpi 60 000 koestusjaksoa kestävyyden varmistamiseksi. Värien kestävyyttä testataan sääkaapissa ja lisäksi värien kestävyys analysoidaan spektrometrillä, jotta ne eivät haalistu altistuttuaan pidemmäksi ajaksi UV-valolle. Nahkaistuinten tulee kestää kahvia ja denim-kankaan väriä. Nahkaohjauspyörät testataan, jotta ne kestävät aurinkovoidetta.

Muita Fiestan uusia, Fordin henkilöautomallistosta tuttuja ominaisuuksia ovat lämmitetty ohjauspyörä, joka tekee ajamisesta mukavampaa talvisin, ja tyylikäs uusi kojelauta, jossa on 4,2 tuuman TFT-monitoiminäyttö, joka esittää tervehdyksen auton käynnistyessä.

Jäykempi korirakenne, vähennetty moottorin ääni sekä värähtely ja karkeus, moottorin tiiviimpi eristys ja akustinen tuulilasi tekevät ajo- ja matkustuskokemuksesta aiempaa miellyttävämmän. Matkustamon hiljaisuus on luokan parasta tasoa. Sisätilojen melutaso nopeudessa 100 km/h on 7 prosenttia alhaisempi kuin nykyisessä Fiestassa.

Kuljettajat tulevat myös kokemaan Fiestan helppokäyttöisemmäksi arjessa. Asiakaspalautteen ansiosta Fiestassa on nyt tuulilasinpyyhkijät, jotka kattavat 13 prosenttia enemmän tuulilasista, sekä ovet, joiden sulkeminen vaatii 20 prosenttia vähemmän voimaa. Polttoaineen täyttöaukon kaula on optimoitu vähentämään läikkymistä käytettäessä korkitonta EasyFuel-tankkausjärjestelmää, joka estää auton tankkaamisen väärällä polttoaineella.

Ovien reunasuojukset (Door Edge Protector) tulevat esiin auton ovia avattaessa ja estävät maalin ja korin kolhiintumisen sekä auttavat kuljettajaa ahtaissa pysäköintipaikoissa. Katon uusi muotoilu ohjaa veden pois katon reunoilta, jolloin veden päälle tippumisen riski autoon astuessa tai siitä poistuessa vähenee.

Lisätestaaminen tuotannon aikana ja sen jälkeen parantaa laatua entisestään. Uusi valmistusteknologia analysoi työstöprosessin aikana kuuluvia äänentaajuuksia ja tunnistaa osan, joka ei vastaa laatustandardeja, ennen kuin se lähtee prässistä.

”Olemme kiinnittäneet paljon huomiota elementteihin ja ominaisuuksiin, jotka asiakkaat huomaavat sitä tajuamatta – aina paneeliaukoista polkimien tuntuun”, sanoo Buttress. ”Fiesta on yksi yleisimpiä näkyjä teillä, ja tavoitteemme oli luoda auto, joka saa aina ihailevan katseen.”

Kehittyvää muotoilua


Täysin uuden Fiestan ulkoasu perustuu poistuvan Fiestan muotoiluun, mutta on elegantimpi ja ulkonäöltään soljuvampi.

Yksinkertaistetut, suoremmat linjat ja pelkistetyt pinnat tekevät Fiestasta visuaalisesti vaikuttavamman. Hillitysti muotoillussa konepellissä ei ole keskellä kohoumaa, minkä ansiosta uusi leveämpi etusäleikkö hallitsee auton ilmettä. Tyylikkäissä etuajovaloissa on niiden ympärille kietoutuvat yksityiskohdat jotka on heti tunnistettavissa niin päivällä kuin yöllä.

Fiestan sivuprofiili on tasaisempi ja vähemmän kiilamainen. Uusi Fiesta on 71 mm edellistä mallia pidempi ja 12 mm leveämpi antaen pidemmän, ylellisemmän ulkomuodon. Vyötärölinja yltää etuajovaloihin asti, ja myös ikkunalinjaa on venytetty, jotta muotokieli säilyisi yhtenäisenä. Jopa sivupeileissä on uurre ylä- ja alaosien välissä eikä suuntavilkun linssi katkaise sitä.

Kylki on poikkeuksellisen veistoksellinen Fiestan segmentissä, ja sen tarkoitus on heijastaa kaupunginvaloja kauniisti. Jopa 18 tuuman kokoiset vanteet luovat vaikutelman liikkeestä myös auton ollessa paikallaan. Uudet vaakasuorat takavalot korostavat Fiestan leveämpää, harteikasta olemusta, ja niissä on C-kirjaimen muotoinen valokuvio.

”Asiakkaidemme jatkuva äärimmäisen positiivinen suhtautuminen tämän päivän Fiestan dynaamiseen muotoiluun on merkittävä tekijä siinä, että Fiesta johtaa segmenttiään edelleen”, sanoi Joel Piaskowski (Director, Design, Ford of Europe). ”Teimme auton muotoilusta nykyaikaisemman kadottamatta kuitenkaan asiakkaiden rakastamaa fiestamaisuutta. Täysin uusi Fiesta on hienostunut, mutta kuitenkin veistoksellisempi ja se vetoaa yhtäläisesti tunteisiin. Fiestan ulkoasu on visuaalisesti yksinkertaisempi, minkä ansioista voimme luoda vahvempia persoonallisuuksia laajennettuun mallistoon. Niillä kaikilla on omat kojelautapaneelit, säleiköt ja yksityiskohdat, jotka vetoavat laajempaan asiakasjoukkoon.”

Kaikki Fiesta-versiot tarjoavat ainutlaatuista muotoilua, joka perustuu yksinkertaistettuun pohjamalliin. Versioita voi räätälöidä entisestään vaihtoehdoilla, joihin lukeutuu katon ja sivupeilien kontrasti väreissä musta, valkoinen, Bohai Bay Mint -minttu tai uusi Chrome Copper -kupari. Uusia korin värejä ovat Blue Wave -sininen ja Fiesta Vignalen erikoisväri Milano Grigio.

Fiesta Vignalen Vignale-säleikkökuvio, säleikön ympärys, sumuvalojen ympärykset ja takadiffuusorin elementit lisäävät autoon ylellistä tunnelmaa. Fiesta Titaniumissa on kromiset yksityiskohdat, jotka luovat yksinkertaistetun mutta tyylikkään ilmeen. Pystysuoria sumuvaloja yhdistää puskurilinja, mikä saa mallin näyttämään optimistiselta ja lämminhenkiseltä.

Fiesta ST-Linen Ford Performance -malliston inspiroima etusäleikkö huokuu auton suorituskykyä. Urheilullinen korin muotoilu on kulmikkaampi ja aggressiivisempi. Takaspoileri vaikuttaa osaltaan jämäkkään olemukseen.

Mukavuutta ja yksilöllistä tyyliä


Fiestan sisätilat ovat käyttäjäystävälliset ja niissä on otettu huomioon älylaitteiden käyttö. Ergonominen muotoilu ja pehmeät materiaalit esimerkiksi kojelaudassa luovat tilavamman ja korkealuokkaisen vaikutelman. Looginen ja tunnelmallinen matkustamo tarjoaa rauhallisen tilan, jonka asiakkaat voivat räätälöidä uusilla personointivaihtoehdoilla.

Personointivaihtoehdot tuovat Fiestaan yksilöllistä tuntua tinkimättä sisätilojen tasapainoisesta ja harmonisesta tunnelmasta. Vaihtoehtoihin lukeutuu keskikonsolin ja etupenkin matkustajan säätimien somisteet sekä ovenkahvojen ja taustapeilin värivaihtoehdot Race Red -punainen, keltainen, Bohai Bay Mint -minttu, Deep Impact Blue -sininen ja Chrome Copper -kupari.

”Fiestan sisätilojen muotoilu ja toteutus ovat tasoltaan mullistavia”, sanoo Piaskowski. ”Jokaisen mallin sisätilat vahvistavat Fiestan monipuolisia persoonia kautta malliston. Uusien mallien laadukkaat materiaalit, käsityö ja teknologia sekä mahdollisuus valita yksilöllisiä vaihtoehtoja palkitsevat asiakkaat.”


Aiempaa helppokäyttöisemmät painikkeet vaikuttavat osaltaan rauhoittavaan tunnelmaan. Keskikonsolin painikkeiden määrää on vähennetty lähes puolella, ja useat liitettävyyteen ja viihteeseen liittyvät hallintalaitteet on siirretty 8 tuuman kosketusnäytölle. Näppäinten ja näyttöjen luontevimmat ja ergonomisimmat paikat varmistettiin silmien liikkeitä seuraavalla ohjelmistolla. Kojetaulun ja keskinäytön sijainnit mahdollistavat tietojen tarkistamisen pelkällä vilkaisulla.

Uudet, ohuemmat selkänojat antavat takapenkin matkustajille 16 mm enemmän polvitilaa. Selkänojat ovat entistä pehmeämmät ja tukevat istujaa paremmin myös sivuilta. Etuistuimen käsinoja on sijoitettu ottamaan Fiestan pisimmät ja lyhimmät kuljettajat paremmin huomioon. Säädettävä kuljettajan istuin tukee ristiselkää entistä paremmin, ja niskatuki on optimoitu kaikkia käyttäjiä varten.

Uuden Fiestan takaluukku on leveämpi ja tavaratilaa on helpompi käyttää. Hansikaslokero on 20 prosenttia isompi ja keskikonsolin mediasäilytystilan tilavuus on 1 litra. Takaovien säilytyslokeroihin mahtuu 0,6 litran juomapullot.

Älykkäämpi, vahvempi, turvallisempi


Fiestan aktiiviset ja passiiviset turvallisuusjärjestelmät yhdistettynä kattavaan joukkoon kuljettajaa avustavia teknologioita tuonevat autolle korkeimman Euro NCAP -turvallisuusluokituksen. Fiesta on Euroopan ensimmäinen Ford, jonka valmista versiota on testattu tietokonesimuloiduissa törmäyksissä. Testeissä on käytetty edistyksellistä Finite Element Analysis -teknologiaa, jonka ansiosta turvallisuusominaisuudet ilmatyynyistä korin vahvistuksiin on voitu optimoida tehokkaammin.

Fiestan korissa on 36 prosenttia enemmän suurilujuuksista terästä vahvistamassa tärkeitä kohtia, kuten uuden B-pilarin yläosaa, joka siirtää auton sivuun kohdistuvien osumien energian kattoon tehokkaammin. Uudelleen suunnitellut ovet suojaavat matkustajia sivuun kohdistuvilta törmäyksiltä. Lisäksi ovissa on paineanturit, joiden ansiosta turvajärjestelmät aktivoituvat useita millisekunteja nopeammin. Sivuturvatyynyt on suunniteltu nostamaan matkustajan käsivarsi pois osuma-alueelta.

Innovatiivisiin turvavyöominaisuuksiin lukeutuu lukkiutuva turvavyön solki. Kyseessä on mekaanisesti aktivoituva laite, joka estää turvavyön liukumisen onnettomuuksissa ja eliminoi kuljettajan polviturvatyynyn tarpeen. Uloimmilla takaistuimilla on nyt kuormituksenrajoittajat ja turvavyön esikiristimet, jotka pitävät matkustajat entistä tiukemmin paikoillaan ja auttavat estämään turvavyöstä johtuvien vammojen syntymisen.

Etuistuinten turvatyynyt voi myös kytkeä pois päältä, jolloin etupenkille voi sijoittaa lastenistuimen. Sisäänpäin vetäytyvät ajovalot suojelevat jalankulkijoita onnettomuuksissa, ja kokoonpainuva moottorinsuojus sekä tuulilasinpyyhkimien rakenne on suunniteltu antamaan periksi törmäyksissä.

Hienostuneet moottorit


Yksinkertaistettu valikoima Euro 6 -tason bensiini- ja dieselmoottoreita tarjoaa suorituskykyä ja polttoainetaloudellisuutta, joka tukee luokkansa johtavaa ajokokemusta ja vähentää omistamisen kuluja.

Tarjolla on Fordin moninkertaisesti palkittu 1.0 litran EcoBoost-bensiinimoottori 100, 125 ja 140 hevosvoiman versiona. Lisäksi saataville tulee uusi kuusivaihteinen manuaalivaihteisto, jossa on kitkaa vähentävä rakenne. Sen ansiosta CO2-päästöt ovat alimmillaan 97 g/km ja polttoaineenkulutus 4,3 l/100 km/h.* Vaihtoehtoisesti 100-hevosvoimaiseen versioon on tarjolla kuusivaihteinen automaattivaihteisto, johon kuuluu ohjauspyörän vaihdevivut.

Turboahdetussa kolmisylinterisessä 1.0 litran EcoBoost-moottorissa on edistyksellisiä teknologioita, kuten korkeapaineinen polttoaineen suoraruiskutus ja muuttuva venttiilienajoitus (Twin-independent Variable Cam Timing) ja innovatiivinen kampiakseli.

Fordin 120 hevosvoiman 1.5 litran TDCi-moottori on tehokkain Fiestaan saatavilla oleva diesel koskaan. Sen monipuolinen yhdistelmä tehoa, vääntöä ja polttoainetaloudellisuutta tarjoavat hauskan ajokokemuksen. Kuusivaihteisen manuaalisen vaihdelaatikon kanssa CO2-päästöjen odotetaan olevan alimmillaan 89 g/km ja polttoaineenkulutuksen 4,3 l/100 km. 1.5 litran TDCi-moottori tulee saataville myös 85 hevosvoiman versiona – 10 hevosvoimaa enemmän kuin polttoainetaloudellisimmassa nykyisessä Fiestassa – ja Fordin uudella kuusivaihteisella manuaalivaihteistolla, minkä odotetaan mahdollistavan 82 g/km CO2-päästöt ja 3,2 l/100 km polttoaineenkulutuksen.

1.5 litran TDCi-dieselmoottorissa on optimoitu palotila ja turboahto – mukaan lukien 120-hevosvoimaisen version muuttuvan geometrian teknologia – ja hienostunut polttoaineen ruiskutus. Älykäs uudelleenlataus (Smart Regenerative Charging) parantaa polttoainetaloudellisuutta käyttämällä valikoivasti laturia ja lataamalla akkua ajoneuvon kulkiessa vapaalla ja jarrutettaessa.

Fordin 1.1 litran bensiinimoottori korvaa poistuvan 1.25 litran vapaasti hengittävän bensiinimoottorin. Uudessa 1.1 litran moottorissa on sama kolmen sylinterin arkkitehtuuri kuin 1.0 litran EcoBoost-moottorissa. 70 ja 85 hevosvoiman versioihin tulee saataville uusi viisivaihteinen manuaalivaihteisto. Uusi moottori on tehokkaampi ja sen ennakoidut CO2-päästöt ovat alimmillaan 101 g/km ja polttoaineenkulutus 4,4 l/100 km.

Auto-Start-Stop-ominaisuus on saatavilla kaikkiin moottoriversioihin, ja se parantaa polttoainetaloudellisuutta entisestään. Aktiivinen etusäleikkö (Active Grille Shutter) tulee saataville 1.0 litran EcoBoost-bensiinimoottorien ja 85-hevosvoimaisen 1.5 litran TDCi-dieselmoottorin kanssa. Manuaalivaihteistojen uusi Eco-painike säätää moottorin ja kaasun asetuksia, mikä auttaa säästämään polttoainetta halutessa vielä enemmän. Korin alla oleva ilmavirransuojus vähentää ilmavirran vastusta.

Entistä hauskempi ajettava


Täysin uusi Fiesta rakentuu luokkansa johtavan ajodynamiikan pohjalle. Se tarjoaa enemmän pitoa, paremman pysähtymiskyvyn ja paremman ohjaustuntuman. Jokainen osa on optimoitu kohentamaan matkustuskokemusta.

Fiestan valmistukseen on lisätty suurilujuuksisen teräksen, laserhitsauksen ja jäykempien kiinnityspisteiden käyttöä, minkä ansiosta ajoneuvon vääntölujuus on 15 prosenttia parempi. Raideväli edessä on 30 mm leveämpi, takana 10 mm leveämpi ja akseliväli 4 mm pidempi, minkä ansiosta jousitus on voitu optimoida 18 tuuman vanteille. Kevyempi ja jäykempi kallistuksenvakain vaikuttaa osaltaan auton kallistumisen hallintaan ja ohjaustuntumaan. Ohjauksen kitkaa on vähennetty 20 prosentilla, ja vaihteiden vaihtaminen sujuu pehmeämmin.

Fiestan alusta tarjoaa nyt 10 prosenttia paremman pidon kaarteissa. Tätä tukee kaarreajon hallintajärjestelmä (Electronic Torque Vectoring Control), joka parantaa ajokokemusta jarruttamalla hieman sisäpuolella olevia pyöriä mahdollistaen paremman pidon ja vakauden mutkaan ajettaessa. Jarrutusetäisyys 100 km/h nopeudesta on 8 prosenttia lyhempi. Yli 100 hevosvoiman malleissa on jarrulevyt takana.

Uudet jousituksen puslat ovat kaksi kertaa jäykempiä kuin poistuvassa Fiestassa ja mahdollistavat terävämmän ohjausvasteen. Puslat pullistuvat tiettyyn muotoon, joka on suunniteltu eristämään tien epätasaisuudet paremmin ja yhdessä suuremman takavääntöpalkin kanssa lieventämään pieniä töyssyjä ja tiemelua.

”Hauska ajokokemus on olennainen osa Fiestan vetovoimaa. Täysin uusi Fiesta on uskollinen persoonalle, joka on ilahduttanut useita kuljettajasukupolvia, ja se on suorituskyvyltään toistaiseksi terävin, urheilullisin ja tasapainoisin”, sanoo Joe Bakaj (Vice President, Product Development, Ford of Europe). ”Enemmän tyyliä, hienostuneisuutta, teknologiaa ja hauskuutta – Euroopan suosituin pienikokoinen auto on fiestamaisempi kuin koskaan aiemmin.”


* Ilmoitetut polttoaineen kulutusluvut ja CO2-päästöarvot on mitattu Euroopan komission direktiivien (EC) 715/2007 ja (EC) 692/2008 asettamien teknisten vaatimusten mukaisesti. Polttoaineen kulutus ja CO2-päästöt on määritelty ajoneuvotyypin, ei yksittäisen auton mukaan. Käytetty testaustapa mahdollistaa vertailtavuuden eri autotyyppien ja valmistajien välillä. Polttoainetehokkuuden lisäksi ajokäyttäytymisellä sekä muilla ei-teknisillä asioilla on vaikutusta auton polttoaineen kulutuksen ja CO2-päästöjen määrittämiseen. CO2 on pääasiallisin kasvihuonekaasu, joka on syynä ilmaston lämpenemiseen.
Android ja Android Auto ovat Google Inc:n tavaramerkkejä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti