torstai 22. kesäkuuta 2017

Fordin 1,0 litran EcoBoostille Kansainvälinen vuoden moottori -palkinto jo kuudetta vuotta peräkkäin


Fordin 1,0 litran EcoBoost-moottori on äänestetty voittajaksi vuoden 2017 ”Kansainvälinen vuoden moottori” -kilpailun ”Paras alle 1,0-litrainen moottori” -kategoriassa jo kuudentena vuotena peräkkäin.
Tuomaristo kehui moottorin suorituskyvyn, polttoainetaloudellisuuden ja teknologian yhdistelmää. 1,0 litran EcoBoost on nyt kahminut 10 ”Kansainvälinen vuoden moottori” -palkintoa, joihin lukeutuu myös ”Paras tulokas”.
”1,0 litran EcoBoost-moottorimme on vaikuttanut alaan merkittävästi ja toimii mittapuuna kompakteille moottoreille, joissa on hienostunut EcoBoost-turboahto, polttoaineen suoraruiskutus ja muuttuva venttiilienajoitus”, sanoo Joe Bakaj (vice president, Product Development, Ford of Europe). ”Vaikka olemmekin kahmineet 10 ’Kansainvälinen vuoden moottori’ -palkintoa, löydämme yhä keinoja haastaa voimansiirtosuunnittelun rajoja sekä tarjota asiakkaillemme entistä enemmän hyötyjä tästä kiitellystä pienestä moottorista.”
100, 125 ja 140-hevosvoimaisena saatava 1,0 litran EcoBoost-moottori löytyy joka viidennestä Euroopassa myydystä Fordista. Moottori löytyy myös kahdesta Fiestasta viidestä. Aina 3,5-litran kokoon asti tarjotut Fordin EcoBoost-bensiinimoottorit tuovat niin täysin uuteen Ford Fiestaan kuin Transit-hyötyajoneuvoihin, avolava-autoihin sekä Ford Performance -malleihin, kuten Focus RS ja Ford GT, tehoa ja polttoainetaloudellisuutta.
31 maata edustavista 58 autotoimittajasta muodostunut paneeli palkitsi säästeliään kolmisylinterisen 1,0 litran EcoBoost-moottorin ”Paras alle 1,0 litran moottori” -tunnustuksella. Moottori esiteltiin ensin Ford Focuksessa, ja se on hallinnut segmenttiään kilpailutilanteen kovetessa. Tänä vuonna palkintokategoriassa oli mukana 35 moottoria, mikä on yhdeksän enemmän kuin 1,0 litran EcoBoostin esittelyvuonna.
”Pikkuinen Ford EcoBoost -moottori on edelleen paras kolmisylinterinen 1,0 litran moottori huolimatta uusista tulokkaista”, sanoo Dean Slavnich, 19. kertaa järjestetyn ”Kansainvälinen vuoden moottori” -kilpailun puheenjohtaja ja Engine Technology International -lehden päätoimittaja. ”Vielä vaikuttavampaa on se, että se on ensimmäinen moottori, joka on onnistunut voittamaan ryhmänsä aina ehdolla ollessaan.”
Sylinterinlepuutustekniikalla varustettu 1,0 litran EcoBoost-moottori tulee saataville vuoden 2018 alusta. Sylinterinlepuutus vähentää käyttökuluja pysäyttämällä automaattisesti moottorin yhden sylinterin silloin, kun täyttä kapasiteettia ei tarvita, kuten vaihteen ollessa vapaalla tai alhaisella tasaisella nopeudella ajettaessa.
Uusi teknologia on osoitus edistyneestä insinöörityöstä, jonka ansiosta Ford pystyy tarjoamaan asiakkaille polttoainetaloudellisia bensiini-, diesel- ja sähkövaihtoehtoja. Se voi asettaa sylinterin lepotilaan tai ottaa sen uudestaan käyttöön 14 millisekunnissa – 20 kertaa silmänräpäystä nopeammin suorituskykyä tai hienostuneisuutta uhraamatta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti